Tibiaal Stress Syndroom | Shin Splints

Scheenbeenirritatie, shin-splints, beenvliesontsteking, springschenen of de officiele diagnose tibiaal stress syndroom is een veel voorkomende overbelastingsblessure. Het is een irritatie van de botvlies-peesovergang van de voetbuigspieren die zich kenmerkt door pijn en stijfheid. De pijn is te voelen aan de binnenkant van het onderbeen op de achterrand van het scheenbeen.

De pijnklachten kunnen worden ingedeeld in 5 stadia:
1. Lichte pijn en stijfheid na sportbelasting.
2. Startpijn bij sportbelasting, verdwijnt tijdens de warming-up. Na het sporten keren pijn en stijfheid weer terug en blijven langer aanwezig. Ook de volgende ochtend nog last van stijfheid.
3. Pijn tijdens de sportbelasting, maar ook erna en 's nachts. Pas na langdurige rust verdwijnt de pijn.
4. Dezelfde pijn als in stadium 3, de pijn heeft in dit stadium een negatieve invloed op de prestatie.
5. Continue pijn. De pijn verdwijnt niet, ook niet na langdurige rust.

Scheenbeenirritatie gaat vaak samen met een zwelling die een 'putje' achterlaat in de huid als je er een paar tellen op duwt.

Oorzaak:

• In een korte tijd te veel, te vaak en te snel lopen en springen. Oppassen dus aan het begin van het seizoen of na een blessureperiode. Bouw de intensiteit van de sportinspanning rustig op.
• Lopen op een hard kunstgrasveld in combinatie met slecht schokabsorberend en ondersteunend schoeisel.
• Aanleg, bijvoorbeeld beenlengteverschil, (kleine) standafwijkingen van de voeten (knikplatvoeten, holvoeten). Gelukkig kunnen deze vaak gecorrigeerd worden door goede schoenen en/of inlegzolen.
• Een onevenwichtige spieropbouw, disbalans tussen de buig- en de strekspieren van de voet.
• Spierverkortingen, vooral van de kuitspieren.

Fysiotherapie

De behandeling zal zich richten op optimalisatie van training en schoeisel waarna de botvliesontsteking gereduceerd zal worden en het spieruithoudingsvermogen van de onderbeen musculatuur verbeterd zal worden. Hierdoor zal pijnvrij lopen en hardlopen weer mogelijk zijn.

Tibiaal Stress Syndroom | Shin Splints
Corpus Mentis